söndag 13 juli 2014

Virkat toalettrulle fodral..crocheted toilet roll covers

Äntligen kom regnet!! och det är behövligt överallt. Gräsmattorna är gula och till och med björkarna har gulnat lite här och där pga torkan så regnet är mycket välkommet.
Själv har jag längtat efter det för att jag skall få någon slags ro i kroppen och bara sitta inne och mysa med virkningen och titta på tv. 
Dagarna som varit har man bara lidit igenom, för det har varit alldeles för varmt både hemma och på jobbet och nattsömnen blir inte den bästa kan jag säga.

Men!! jag har i alla  all fått virkat ett toarullefodral som man kan ha ståendes på bordet som dekoration men även väldigt praktiskt om servetterna har tagit slut eller ha i bilen, husvagnen eller lite överallt så klart. En simpel toarulle är ju inte direkt så kul att ställa fram men på detta lilla sättet får den gärna pryda mitt hem. 

Tänk vad mycket roligt man kan virka och man får så mycket inspiration genom andras bloggar och grupper på Facebook. Här är mitt lilla bidrag på toarullefodral och mönstret finner ni sist i inlägget






Virkade med Tilda garnet och virknål 3.

Fodralet är virkat i 2 halvor. När jag virkat den runda delen har jag gjort den lite, lite mindre än rullen för att den skall hålla sig stram och snygg utanför rullen utan att kasa ner. Så ni kan själva anpassa storleken efter den toarullen ni använder både i omkrets och höjd. Jag använder Edet Extra :) och utgått från den. 

Botten : 
Gör en magisk ring
Varv 1:  6 fm i ringen, drag åt och avsluta med en sm.
Varv 2:  2 fm i varje maska = 12 fm
Varv 3: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 1 fm =18 fm
Varv 4: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 2 fm = 24 fm
Varv 5: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 3 fm = 30 fm
Varv 6: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 4 fm = 36 fm
Varv 7: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 5 fm = 42 fm
Varv 8: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 6 fm = 48 fm
Varv 9: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 7 fm = 54 fm
Varv 10: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 8 fm = 60 fm
Varv 11: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 9 fm = 66 fm
Varv 12: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 10 fm = 72 fm
Varv 13: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 11 fm = 78 fm
Varv 14: 1 fm i den bakre fmb hela varvet runt. På detta viset blir den en kant som bryter av nu när du skall virka runt. 
Varv 15: Från detta varvet skall man virka genom hela fm som vanligt. Virka nu 1 fm i varje maska runt till det är 19 varv, avsluta och fäst tråden.  

Över delen:
Lägg upp 18 lm och slut till en ring med en sm.
Virka nu 24 fm i ringen
Varv 1: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 3 fm. = 30 fm
Varv 2: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 4 fm = 36 fm
Varv 3: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 5 fm = 42 fm
Varv 4: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 6 fm = 48 fm
Varv 5: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 7 fm = 54 fm
Varv 6: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 8 fm = 60 fm
Varv 7: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 9 fm = 66 fm
Varv 8: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 10 fm = 72 fm
Varv 9: 2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 11 fm = 78 fm
Varv 10: 1 fm i varje fm varvet runt. Här skall du virka i den bakre av fmb på det viset blir det en kant som du sedan skall virka runt.
Varv 11: Nu skall man tillsvidare virka genom hela fm.  Virka nu 1 fm i varje maska runt hela i 12 varv, avsluta och fäst tråden. 

Nu har du 2 halvor som du trär på rullen. Jag gjorde så det inte blev överlapp för det såg så klumpigt ut men det är ju en smaksak, så mina kanter är bara mot varandra.

När det gäller dekorationer så har jag bara virkat massa små blommor på frihand både stora och små och även lite gröna blad, spetsband och lite bling bling. Sydde detta lite på snedden så det blev som en lite tårta :) Tada!!!färdigt...

Lycka till med er lilla söta toalettrullefodral.




Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



1 kommentar:

  1. Så fin den va..Tack för mönstret. Kanske ska ta fram virknålen igen.

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också