torsdag 30 mars 2017

Stickad sommar sjal - Stardust Scheepjes

En vän till mig stickade denna underbart fina och härliga sjal till mig. Sjalen är stickad till en lång remsa som hon sedan har sytt ihop ändarna på och man kan vira runt

Jag kunde även hänga den över axlarna och fästa med en brosch så den blev som en lätt och härlig "tunika" man kan variera den i oändlighet.

Mönstret till denna sjalen hittar ni längst ner i inlägget




Tiaran hade jag när vi gifte oss 2006 så det blev nästan som en slöja av sjalen också..bara fantasin som sätter gränser :)


Mönster till stickade sjalen: 

Storlek: ca 60 x 200 cm
Stickor: 6
Garn: 1 nystan Stardust Scheepjes

Lägg löst upp 65 m och sticka ett rät varv.

Nästa varv: 

Lyft 1:a m som om den stickas rät, *1 omslag, 2 rm tillsammans, 1 rm* upprepa** tills det är 1 m kvar, 1 rm.
Upprepa detta varvet hela arbetet.

När man stickat 180 cm eller önskad längd avmaskas alla m och man syr ihop avslutningen med uppläggningens maskor. 

Eller maska inte av maskorna och plocka upp 65 maskor utefter uppläggningen och lägg rätsidan mot rätsidan med avslutningens maskor och sticka ihop en maska från varje sticka som samtidigt maskas av 

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också