torsdag 27 mars 2014

Mönster till vårens söta mössor




Här får ni min version på mönstret till vårens söta mössor
Jag har virkat dessa mössor med Tilda Limited Edition, virknål 3.5. Storlek 1- 4 år
1 nystan räcker till mössa, det har då även blivit över så jag har kunnat virka en blomma och en kant på en annan mössa.

Jag fick ett mejl från Betsy Thompson som gjort detta mönster att jag fritt fick översätta mönstret på Shell Stitch Beanie som hon gjort.
Så jag har gjort mönstret på ett ungefär för hon har använt lite olika tjocklekar på garn när hon virkat upp, 
Men upplägget är ju det samma på själva mönstret så man får försöka sig fram om man har tjockare eller tunnare garn så klart.
Mönstret på Engelska hittar ni Här

Har virkat med Tilda garn och med virknål 3.5. 
6-12 månader

Lägg upp 4 lm och slut till en ring m sm eller en magisk ring. 
Virka 6 fm i ringen
2 fm i varje maska = 12 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 1 fm =18f m
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 2 fm = 24 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 3 fm = 30 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 4 fm = 36 m
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 5 fm = 42 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 6 fm = 48 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 7 fm = 54 fm

Nu är rundeln färdig och det är dax att börja med själva snäckskalsmönstret.

Varje varv börjar med 3 lm, och avslutar varje varv med 1 sm i den 3:e lm i första stolpen på varvet.

Varv 1) (3 lm+ 1 st, 1 lm, 2 st i 1:a fm)  *hö 2 fm, (2 st, 1 lm, 2 st i nästa) * repetera varvet runt. avsluta med 1 sm i 3 lm i 1:a st på varvet.

Varv 2) Virka 1 sm så du kommer till mitten av snäckskalet där du har 1 lm, Virka (3 lm+ 1 st, 1 lm, 2 st i lm- bågen). Hö till nästa snäckskal och gör * 2 st, 1 lm, 2 st i lmb i mitten av snäckskalet* repetera detta varvet runt avsluta som på varv 1

Virka nu samma som varv 2 tills du har en bra höjd på mössan.

Nu avslutar du med att virka 1 fm i varje fm i 3 varv. Jag har virkat det sista varvet med en avvikande färg som har matchat med blomman jag har på. 

Mönstret på blomman hittar ni Här

Mycket nöje

Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

5 kommentarer:

  1. För att göra en i vuxen strl. Hur många var tror du behövs på "plattan"?

    SvaraRadera
  2. Hej. Tack för att du delar med dig av mönster och din sida. Mycket inspirerande. Jag är nybörjare på virkning, har bara gjort några bläckfiskar, hjärtekatt etc så länge men skall nu ge mig på en sådan mössa. Jag har massa bomullsgarn hemma, tror du att det blir för stelt med det? Jag tycker det blir lite tätt, har du någon erfarenhet av om det kanske alltid är bäst att ha ett blandat garn till mössor? Dumma frågor men jag ställer dem ändå ;-)
    Tack på förhand,
    Disa.

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken mysig blogg du har! Är "förälskad" i dina vårmössor och tänkte försöka mig på en sån. Jättetydligt mönster och bra beskrivet! Men om jag ska göra mössan till mig själv i vuxenstorlek, hur många maskor ska jag ha då i bottenplattan? För en 10-åring står det 42 m innan man börjar med snäckskalsmönstret.
    / Maria

    SvaraRadera
  4. Denna bloggen kommer jag att följa. Tack för att du delar med dig av alla fina mönster!

    SvaraRadera
  5. Hej! Jättesöt mössa! Men jag undrar vad jag gör för fel? Efter rundeln borde man väl fortsätta att öka ut maskantalet? Som jag har virkat så blir inte mössan vidare än rundeln. Den passar jättebra på en apelsin nu när jag virkat tre varv med snäckskalsmönster!! Virkar efter mönstret till 3-10 år.

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också