lördag 29 mars 2014

Underbara vårmössor till de små

Här kommer mönstret på den söta vårmössan med upphöjda stolpar och snäckor
Jag har virkat i 2 olika tjocka garn och virknålar på denna mössan så ni får beskrivning på båda.

Läs igenom mönstret innan du börjar så du får med dig förkortningar och hur man börjar och avslutar varven. 

Stolpe upphöjd från framsidan = (Stuf) = Gör ett omslag, stick in nålen framifrån runt stolpen på föregående varv, från höger till vänster, och virka den som en vanlig stolpe.

Garnet till den korallröda mössan är Tilda och jag har använt virknål 3.5

Mössans storlek är 6 mån - 1 år

Lägg upp 4 lm och slut till en ring m sm eller en magisk ring. 
Virka 6 fm i ringen
2 fm i varje maska = 12m
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 1 fm =18 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 2 fm = 24 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 3 fm = 30 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 4 fm = 36 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 5 fm = 42 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 6 fm = 48 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 7 fm = 54 fm
Mössans storlek 1- 2 år
Fortsätt med ökningen på plattan från 54 maskor
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 8 fm = 60 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 9 fm = 66 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 10 fm =72 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 11 fm = 78 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 12 fm = 84 fm

Nu till själva mönstret : 
Alla varv börjar med att du gör en sm för att komma till mitten av snäckan där du har 1 lm. 
 3 lm = 1:a st, och avslutar alla varv med en sm i 1:a st på varvet.

Varv 1:  3 lm, 1 st, 1 lm, 2 st i första fm. Hoppa över 1 fm, 1 st i nästa fm, hoppa över 1 fm, *2 st, 1 lm, 2 st, hoppa över 1 fm, 1 st i nästa fm, hoppa över 1 fm* upprepa varvet runt, avsluta.

Varv 2:  3 lm, 1 st, 1 lm, 2 st runt lm-bågen, Stuf i nästa st, hoppa över till nästa snäcka, *2 st, 1 lm, 2 st i lm-bågen, Stuf i nästa st* upprepa detta varvet runt. avsluta

Det skall inte vara någon lm mellan stuf och snäcka, så ni inte tror det är något fel i mönstret varv 2.

Nu virkar du som varv 2 tills du har en bra höjd på mössan, jag virkade 15 varv. Avsluta med att virka 3 varv med fm. Du kan virka sista varvet i en avvikande färg som kan matcha med blomman om du vill det. 

Mönster på blomman hittar du Här


Här är mönstret på den gula mössan som är lite tjockare och använt virknål 5
Om ni vill ha större eller mindre mössa så är det att lägga till/ dra ifrån 4 fm på rundeln. 
Denna storlek på mössan är 1 - 3 år, men som sagt alla barn är olika så du får testa dig fram till hur det passar ert barn. 

Lägg upp 5 lm slut till en ring, eller gör en magisk ring.
Virka 8 fm om ringen.
2 fm i varje maska = 16 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 1 fm =24 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 2 fm = 32 fm
2 fm i 1 fm, 1 fm i nästa 3 fm = 40 fm

Nu virkar ni som mönstret ovan. 

Skicka en kommentar om ni vill ha hjälp med mönstret eller om jag kanske har skrivit fel som jag inte har sett. Så jag är tacksam om ni hör av er.


Hoppas ni har blivit inspirerade
och att ni fortsätter att läsa min blogg
Camilla 

5 kommentarer:

  1. Hej!!, tack för underbara mössor, ska försöka mig på denna trots min nybörjarstatus ; ) Ser att du skriver ”stuf" i beskrivningen och det sedan står "stub" i själva mönstret. Har det bara blivit en liten felstavning där eller är det 2 olika saker? Med vänlig hälsning, Annu Söderquist

    SvaraRadera
  2. Hej har just blivit färdig med mössan efter ditt mönster vill tacka dig för ett roligt mönster så det får bli fler , har fyra barnbarn som vill ha ha det gott i solen kramis

    SvaraRadera
  3. Hej. Har just virkat den rosa mössan. Den blev pytteliten, kanske till en nyfödd, men jättesöt. Nu skulle jag vilja virka till mitt barnbarn som fyller 6 i maj. Är det på toppen jag då ska öka och hur många gånger? Tacksam för svar...

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag gör nu den 3dje mödsan efter ditt mönster ☺ jättefina! Mvh Carina

    SvaraRadera
  5. Hej jag gör nu min 3 dje mössa efter ditt mönster ☺ jättefina!

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också