tisdag 1 september 2015

Mönster Boot Cuffs med fläta - crochet boot cuff with plait - free pattern

Virkade med Rusta garnet Helen och virknål 3,5, kan även rekommendera Svarta Fårets Svea som jag faktiskt får in till veckan.....:)

Här kommer mönstret på mina Boot Cuffs med flätor. Det skrivna mönstret är faktiskt lite svårt att förstå, men med diagrammet så är det mycket enklare, så jag föreslår att ni använder det och har texten som stöd, och ni kommer snabbt in i det och behöver sedan inte diagrammet alls. 


Stolpe upphöjd från framsidan = (Stuf) = Gör ett omslag, stick in nålen framifrån runt fm på föregående varv, från höger till vänster, och virka den som en vanlig stolpe.

Dubbelstope upphöjd från framsidan (dstuf) = Gör 2 omslag om nålen, stick in nålen framifrån runt stolpen från föregående varv från höger till vänster. (Virka denna som en dubbelstolpe)
PS: ni kan se den skuggade delen på varv 8 att här korsar man dstuf


Lägg upp 12 lm, vänd

Basvarv: 1 fm i 2:a lm från nålen, virka 11 fm, vänd.

Varv: 1, 3, 5, 7, 9) 1 lm, 11 fm, vänd.

Varv: 2) 1 lm, hoppa över första fm,  2 fm,  1 stuf runt var och en av nästa 2 fm 2 varv under, 1 fm i nästa, 1 stuf runt var och en av nästa 2 fm från varv 2, 3 fm, vänd.

Varv: 3) 1 lm,  11 fm, vänd

Varv: 4 o 6)  1 lm, hoppa över första fm, 2 fm,  1 stuf runt var och en av nästa 2 stuf från varv 2, 1 fm i nästa, 1 stuf runt var och en av nästa 2 stuf från varv 2, 3 fm, vänd.

Varv: 8 ( flätan) 1 lm, hoppa över 1:a fm, 2 fm. * hoppa över nästa 3 m, 1 dstuf runt var och en av nästa 2 stuf 2 varv under, 1 fm i 3:e överh m i pågående varv, håll virknålen framför arbetet och börja i den yttre stuf, virka 1 dstuf runt var och en av de överh stuf**  3 fm, vänd.

Nu har du dragit stufarna kors över varandra. 

Varv 10) 1 lm, 2 fm, 1 stuf runt var och en av nästa 2 dstuf 2 varv under, 1 fm, 1 stuf runt var och en av nästa 2 dstuf, 2 varv under, 3 fm, vänd.

Varv 11) Som varv 1

Mönstret repeteras mellan varv 4 - 11 till önskad längd och se till att arbetet överlappar lite. Avslutade flätmönstret direkt efter varv 8, 

Och sedan avmaskade som nedan för att få en rund avslutning på arbetet. 
Avslutning - slafe
Hoppa över 1 fm virka 7 fm, 2 fm tills, vänd = 8 fm
Hoppa över 1 fm virka 5 fm, 2 fm tills, vänd = 6 fm
Hoppa över 1 fm, virka 3 fm, 2 fm tills. avsluta och fäst tråden snyggt.

Nu virkar jag jag en kant runt hela flätan. Och då börjar jag vid den raka kort kanten på arbetet, och virkar fm maskor baklänges från vänster till höger runt hela arbetet. Men detta gör ni som ni vill. 

Se nu till att ni får slejfarna åt vart sitt håll innan ni börjar virka

Har sytt ihop arbetet och sytt på knapp för syns skull så jag har ingen öppning 

Jag virkar nu på insidan av arbetet 1 rad nedanför kanten , fm runt hela arbetet
Virkar sedan ytterligare 5 varv med bara stolar runt arbetet som skall vara nedstoppad i stöveln.



Färdig...
Hoppas ni har överseende med att mönstret är dåligt skrivet men det går tyvärr inte att göra det enklare. Bara hör av er om ni har frågor

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



3 kommentarer:

  1. Härliga cuffs skrev jag....stavningskontrollen lever sitt eget liv...😕

    SvaraRadera
  2. Hej
    Otroligt fina cuffs ��
    Jag förstår inte hur jag ska virka sleifen för att få de maskor som står i mönstret. Virkar 7 fm oc sedan 2 fm tills. Ska då bli 9 fm. Hur jag än gör får jag det till 8. Vad gör jag för fel? ��
    Mvh Helena Ingel

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också