tisdag 14 februari 2017

Crochet baby heartblanket - Virkad hjärtfilt

Idag är det Alla hjärtans dag och jag passar på och visar upp dessa fina virkade filtar med hjärtan som min dotter Emma har virkat. 
Jag kan säga att hon har fått samma beroende som som sin mamma (jag) och är lika galen i virkning och älskar utmaningar. Nu har hon virkat 2 st plus en fin ugglemobil som hon kan lägga till samlingen över allt hon har virkat, och hoppas det blir smått nån gång som kan få det :) 

(Länkar till mönstret hittar ni längst ner i inlägget)

¨
Själv vet jag många gånger att man virkar upp plädar, mobiler, mössor m.m på beställning och man har inget kvar själv att visa upp. Så att hon sparar allt tycker jag är så underbart och så kan man ju alltid ta fram och bli inspirerad av olika färgkombinationer. 
Hon har verkligen lyckats med att använda de mullvadsfärgade garnen med de pastelliga mint och ljusblått och ger ett varmt intryck också. 


Plädarna är virkade i Catona och jag tycker det är helt ok att använda ett mercerat garn för det blir faktiskt mjukare ju mer man använder det...vet av erfarenhet efter att virkat flera sjalar och de är mina favoriter och så nopprar dom inte och är i 100% bomull 



Vet även att det finns mönster på en halskrage i detta mönstret och virkat i Catona/Catania så mönstret är väldigt användbart till filtar, kuddar, mössor, halsdukar/halskrage m.m så testa ni också 



Så fram med virknålen vänner och sätt igång och virka, detta är ett perfekt restgarnsprojekt där du kan ha olika färger på hjärtana varje varv men ha en enfärgad bas. 


Diagram mönster hittar ni Här 
Sedan finns en tutorial på nederländska om ni vill ha bilder steg för steg att följa Här

Det finns säkert ett svenskt mönster men vi har använt oss av diagrammet. 

Plädarna är virkade i Catona och virknål nr 3

Mönster på ugglorna hittar du Här



Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



1 kommentar:

  1. Så fina!!! Och vad glad jag blev att ni också använder mercisserat garn! Jag får ibland fnatt på gallerfiltar och tycker den typen av garn passar bra. En fråga om filten med turkos kant, hur har ni fått till den fina kanten? Den var jättefin!
    Ha en fin dag!

    Hälsn Jennie

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också