onsdag 11 januari 2017

Virkad 5 flätad halskrage

 
Halskragen är virkad i Svea garnet från Svarta Fåret och använt virknål 5,5

Det går åt drygt 1 nystan, och så behöver ni 2-3 större knappar.

1)    Lägg upp 120 lm, vänd.

2)    Virka fm hela raden, vänd

3)    3 lm = 1:a stolpen, virka nu st hela raden i bakre maskbågen, (den som är längst ifrån dig) Vänd

4)    1 lm, virka nu fm hela raden och då i den främre maskbågen (den som är närmast dig)

5) Virka nu ytterligare 4 remsor (totalt 5 stycken)

(Det går även bra och virka bara 2 varv med stolpar oxå om man vill ha halskragen bredare)


 Lägg upp alla 5 remsor på rad. 

1) Virka nu ihop remsorna med 4 fm i varje remsa på kort sidorna, vänd

2-6) Virka fm fram och tillbaka. Avsluta och fäst trådarna

Nu skall man fläta ihop alla 5 remsor och jag har använt mig av denna videon Här

Beroende på hur hårt/löst du vill ha kragen, så får du fläta tills du tycker det känns bra så jag har inget exakt antal. 

När ni flätat färdigt dra en tråd genom alla remsorna så de ligger stilla medans du virkar ihop denna kortsidan. 

1) Virka 4 fm i varje remsa, vänd

2) Virka ytterligare 1 varv med fm.

3) Nu skall ni virka knapphål och då lägger du ut knapparna med bra avstånd emellan varandra och markerar detta. 

4) Sedan virkad JAG 3 fm, 3 lm, hoppa över 3 fm och virka sedan fast maskor till nästa knapphål så gör du hela raden. 


5) Nästa varv virkar du fm, och 3 fm i lm-bågen från föreg.varv och virka så varvet ut. 

6-7) Sedan är det bara att virka ytterligare 2 varv och avsluta och fäst trådarna. 

Sy på knapparna och halskragen är färdig.

Några frågor så är det bara att höra av er. Jag skrev ner detta lite snabbt så några fel kan ha kommit in men jag ser dom inte :) 


Mönstret på mössan hittar ni Här


Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



2 kommentarer:

  1. Så snygg den är, och tack för mönstret.

    SvaraRadera
  2. Så inspirerad jag blev kommer absolut att göra din halskrage så roligt med tips på handarbete hit kommer jag gärna och hälsar på igen.Min bloggadress är maggansblogg-maggan.blogspot.com välkommen in och hälsa på.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också