måndag 13 juni 2016

Mönster och tutorial till Twister rutan - Crochet pattern and tutorial - Twister square

Suttit och filat på ett mönster till en ruta som jag sett någonstans - någon gång så jag sparade bilden i min hjärna och närmare än så här kunde jag inte komma. Jag har inte ännu blivit klar med kudden men fått så många frågor om jag kan lägga ut mitt mönster och här är det. 

Det fick bli en blandning av skrivet mönster och tutorial för att det är lite svårt att beskriva annars. 
Hoppas ni ser och förstår min beskrivning annars är det bara att skicka ett meddelande i kommentarsfältet här nedan så hjälper jag er så klart. 
Jag döpte den till Twister rutan för den är lite snurrig :)
Har virkat med Catania garnet och virknål nr 3.0. Under varje bild finns mönster och förklaringar. 



1) Lägg upp 8 lm och slut till en ring med 1 sm. Virka nu 16 fm i ringen avsluta med 1 sm i första fm. 

2) Virka 7 lm (detta är 1:a st och 1:a lm-bågen)

3) Hoppa över 1 fm, 1 st i nästa

4) *4 lm, hoppa över 1 fm, 1 st i nästa*..upprepa detta varvet runt**
. Avsluta med 1 sm i 1:a st på varvet. = 8 st-grupper


5) Virka 4 lm

6) Gå nu ner i nästa st och slut bågen men 1 sm. 

7) 3 lm (= 1:a st), vänd arbetet så du har baksidan uppåt

8) Nu skall du virka i lm-bågen du gjorde innan och då ytterligare 7 st till = 8 st i bågen. 

 
9) Vänd nu tillbaka arbetet så du har rätsidan uppåt

10 - 11) Nu skall ni virka i stolpen från föregående varv, som ni ser min virknål pekar på. 

12) Virka nu 8 stycken stolpar runt stolpen. 


13 - 14) Nu tar du den 1:a och sista stolpen och virkar ihop dem med 1 sm

15 - 16) Gå även ner i närmaste st och virka 1 sm.


17) 4 lm, 1 sm i nästa st, vänd arbetet så du har baksidan uppåt.

18) 3 lm, ( 1:a st) virka ytterligare 7 st i lm-bågen. Vänd arbetet så du har rätan uppåt.

19) Virka nu 8 st i stolpen under.

20) Ta nu 1:a och sista stolpen och virka ihop med 1 sm och sedan 1 sm i stolpen direkt under. 
*Upprepa nu 17-20 varvet runt. *


21) Avsluta med att fäst tråden. 

22) Nu skall ni virka själva kanten runt. Byt färg eller behåll den ni har. 
Ni skall nu virka i de bågarna som är på baksidan av arbetet, ni ser min virknål på nr 22. 

23) Fäst tråden i någon av bågarna och virka följande:
 3 lm ( 1:a st) virka ytterligare 2 st i samma båge. 2 lm, hoppa över till nästa lm-båge. 
3 st, 3 lm, 3 st i lm-bågen, 
*2 lm, hoppa över till nästa lm båge, 3 st i lm-bågen, 2 lm hoppa över till nästa lm-båge, 3st, 3 lm, 3 st i lm bågen* upprepa detta varvet runt ** Avsluta med 1 sm i 1:a st på varvet. 

24) 3lm ( 1:a st) virka 1 st i varje st, när ni kommer till hörnen virkar ni( 2 st, 1 lm, 2 st i lm-bågen i hörnet.) Upprepa detta varvet runt. Avsluta och fäst tråden. Rutan är nu klar. 


Som sagt så är jag värdelös på att skriva mönster och har ni bättre lösningar på mina mönster så är jag väldigt tacksam om ni hör av er så jag kan förbättra mig till nästa gång :) 

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



4 kommentarer:

  1. Snygg och kul ruta, men punkt 1 stämmer inte med bilden tycker det ser ut som att du virkat fm runt ringen. Antalet maskor stämmer inte heller, om man ska hoppa över 1 fm mellan stolparna blir det bara 4 st-grupper. Jag tror du missat något i beskrivningen.

    SvaraRadera
  2. Förlåt, jag missade en rad i beskrivningen, det stämmer det du skrivit.

    SvaraRadera
  3. Vilken bra beskrivning och fin blomma.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin Twister ruta! Tack för bra bilder med mönstret! Måste dock fråga: Sista varvet, varv 24, ska man virka även två stolpar i bågen med 2 lm från varvet innan ( varv 23 )? Eller ska man hoppa över de 2 lm och bara virka stolpar i stolparna?

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också