måndag 30 mars 2015

Crochet sweet princess - virka söta prinsessor

Jag vill först och främst göra klart för Er att detta är min version av liknande mönster som ligger ute på olika hemsidor. 
På https://instagram.com/crochetbylinnea/ fann jag inspirationen och lusten att själv göra dessa, så det blev till att virka på frihand och efter många virka, dra upp, virka, dra upp fick jag till en docka som jag tyckte om i storlek och proportioner för jag ville ha en som är lite större.  

 Alltså finns det andra som tillverkar och säljer dessa i olika färger, former och storlekar i hela världen. Men detta är min tolkning av den och jag hoppas ni kommer ha lika roligt som jag när ni virkar dessa. Ha nu överseende med att mitt mönster inte är proffsigt gjort :)


Jag har virkat med Svarta Fårets Tilda garn och virknål 2.5. Det glittriga är Candy garn och använde även där virknål 2.5. 
Dockan mäter 25 cm hög och omkretsen på magen ca 32 cm. Det går åt ett nystan enfärgat garn och lite av den hudfärgade och naturvitt till kragen och bara lite av det silvriga. Svart garn till ögon. 
.
Underkroppen

Virka med färg som du vill ha på underkroppen

1 )  Börja med en magisk ring, virka 6 fm i ringen slut m sm.

2)  2 fm i varje fm varvet runt = 12 fm

3 )  1 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 18 fm

4)  2 fm, 2 fm i 1 varvet runt = 24 fm

5)  3 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 30 fm

6 )  4 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 36 fm

7 )  5 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 42 fm

8 )  6 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 48 fm

9 )  7 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 54 fm

10 ) 8 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 60 fm

11 )  9 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 66 fm

12 ) 10 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 72fm

13 ) 11 fm, 2 fm i 1, varvet runt = 78 fm

14 ) Virka nu fm i 15 varv

15 ) Börja nu att maska av i samma ordning som du ökade. Glöm inte att fyll med vadd.

16 ) 11 fm, 2 fm tills, varvet runt, minska nu så i varje varv 10, 9, 8,7,6,5,4,3,2,1  resterande varv maskar du av i varje maska .... .tills du har fått ihop den till en " boll "  Personligen brukar jag lämna en del öppet för jag syr ju ändå på huvudet uppe på 

Huvud

Virka med hudfärgat garn

Magisk ring, virka 6 fm i ringen

1 ) 2 fm i varje m =12 fm

2 ) 1 fm, 2 fm i 1 = 18 fm

3 ) 2 fm, 2 fm i 1 = 24 fm

4 ) 3 fm, 2 fm i 1 = 30 fm

5 ) 4 fm, 2 fm i 1 = 36 fm

6 ) Virka nu fm i 8 varv

7) Byt färg till den du har på underkroppen, virka nu 1 varv med fm

8 ) Virka nu 1 varv men bara i den bortersta (längst från dig) maskan, så blir det som en hattkant.

9 ) Virka nu ytterligare 2 v med fm

10  och framåt ) avmaska 2 fm jämt fördelat på varvet, sedan virkar du 1 v m fm. ( alltså avmaska 2 fm varannat varv. 

Avmaska 2 m jämnt fördelat på varvet, sedan virkar du 1 v m fm.

Gör nu detta tills du har några maskor kvar på toppen och virka ihop den eller sy. Glöm inte att fylla huvud/hatten med vadd under virkningens gång.

Volangkragen

1 ) Kragen blir lite för lång, men lättare att fästa/sy .

2) Lägg upp 45 fm,

3 ) Vänd och börja virka fm hela varvet, avsluta med 1 lm

4 ) Virka så du har 3 varv m fm.

Själva volangen har jag virkat följande: 10 st i varannan fm. Den blir väldigt skruvig och det skall den vara. Avsluta och fäst tråden.

5 ) Sist virkar jag med Candy silver garn med fm i varje m hela varvet, avsluta och fäst

Montering:

Sy fast huvud m kropp. Sy sedan fast kragen runt halsen eller bara fäst på baksidan och rätta till volangen så den ser jämn och fin.

Ögon har jag sytt m svart Tilda garn efter bilden.....Kan ju även dekorera m band högst upp på hatten. .....Färdig....

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



1 kommentar:

  1. Fina prinsessor, tack för att du delar med dig. Du gör så mycket fint.
    Jag blir verkligen inspirerad av din blogg.
    Glad påsk önskar Kerstin

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också