söndag 19 februari 2017

Virkad sjal med blombård

Idag har det varit en underbar dag! vädermässigt alltså !
Man har ju som sagt glömt bort hur solen ser ut efter lång tid med mycket dis och dimma. Och med solen ser man sina hemskt smutsiga fönster och fingeravtryck överallt...så det blir att ta tag i lite städning snart. 

Har faktiskt fått virkat en hel del det senaste, och då på en ny scarf som jag lirat ihop. 7 stora rutor och med fin blomkant runt om. Har fått lite dille på att virka upp rutor och sy ihop på längden som en halsduk och sedan virka lite dekorativa spetskanter runt om  


Först tänkte jag bara virka ett varv runt med blombården men jag virkar nu även ett andra varv och då med den brun/mullvad färgade istället. Det blev lite väl mycket rosa så den andra färgen dämpade ner det och fick kanten även att bli lite mera stadig. 


Scarfen är virkad i Catona och virknål nr 3. Det går åt 2 nystan av rosa 246 och 257. Rutorna syr jag ihop så sömmen inte syns på någon sida. Själva rutan mäter 20 x 20 cm utan spetskanten runt. 


Detta är en härlig sommar sjal som jag garanterat kommer använda mycket. Använder inte smycken så mycket och så har jag ett operationsärr i nacken som är fult och därför gillar jag sjalar. 

Har bara virkat utefter detta diagrammönster och det hittade jag Här och det finns inget skrivet mönster på svenska. 
Jag tänkte översätta det till skriftligt men det är lite för mycket picot över hela mönstret att det blir svårt att få till, jag tycker det är himla skönt att kunna virka ef diagram. 

Sedan så hittade jag denna bården som passar mönstret så fint och jag virkar också 2 varv med denna men med 2 olika färger. Kan säga att det är lite pill med mönstret men får man bara testat några gånger så får man till det till slut. Mönstret hittade jag Här


Mer bilder på den färdiga sjalen får ni i morron när jag har fått monterat och strukit den
Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



3 kommentarer:

  1. Merci pour le partage et Bravo pour cette jolie réalisation! 😘

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar sjal! Sitter och virkar rutor nu men i 8/4. Tycker du jag ska ha två rader på bredden eller blir den för bred då?
    Hur lång är din sjal?
    Hur har du virkat ihop rutorna?
    Det är underbart att läsa om alla dina idéer och alster. Du inspirerar så många virkare att vilja prova själv. Kram till dej.

    SvaraRadera
  3. Kan man fåse en bild på den färdiga sjalen.

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också