lördag 18 juni 2016

Mönster - tutorial till virkad pom-pom kant

Jag har blivit helt frälst i denna virkade pom-pom kanten. Har virkat den på både plädar och kuddar. Den är väldigt dekorativ och så behöver man bara virka 1 varv runt så den är snabb virkad och så går det inte så mycket garn heller. 


Har gjort tutorial till denna söta virkade pom-pom kanten. Flera har frågat om jag kunde göra en svensk översättning på original mönstret från http://onceuponapinkmoon.blogspot.se/. och så klart ville jag det,  och det är lättare att visa med bilder också. Så här nedan kommer min version av pom-pom kanten. 


1-2) Börja med att fästa garnet i ett hörn. Virka nu 7 lm
3) Gör ett omslag och gå ner i 3:e maskan ovanfrån.
4) Virka nu inte hela stolpen utan virka bara igenom 1 gång. 


5) Gör ett ytterligare omslag och gå ner i samma maska och virka bara igenom 1 gång. 
6) Upprepa detta 1 gång till, till du har 4 maskor på virknålen. 
7) Gör ett omslag och virka igenom alla 4 maskor
8) Virka nu 3 lm


9) Nu skall vi göra ytterligare 1 stolpgrupp  och då skall ni gå ner i 1:a lm du gjorde precis, ni ser min virknål peka där. 
10) 1 omslag, gå ner i 1:a lm 
11) Virka nu bara igenom 1 gång, omslag gå ner i samma m och upprepa tills du har 4 maskor på virknålen. 
12) 1 omslag och virka igenom alla maskorna. 


 13) Nu skall vi fälla ner den övre delen som ett lock och virka ihop så det blir en liten pom pom. På bilden ser ni att jag tagit 2 maskor i ena änden av stolpgruppen. 
14) Virka ihop med 1 sm.
15) Virka 4 lm
16) Hoppa över 4 m, 1 fm i nästa


17) Nu repeterar du mönstret från bild nr 2

Några oklarheter? det är bara och skicka en kommentar här nedan så hjälper jag er och hittar ni fel och otydligheter i mönstret så är jag jätte glad om ni hör av er så jag kan rätt detta. 


Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också